Renata Sikora. Myślenie projektowe Design Thinking
Aktualne trendy, dotyczące rynku pracy i umiejętności, jednoznacznie wskazują, że już w bieżącym roku zdecydowanie wzrośnie znaczenie kompetencji miękkich u zatrudnianych osób.
Przewiduje się, że umiejętność współpracy, kreatywność i skuteczne rozwiązywanie problemów- to będą kluczowe kompetencje wymagane od aplikujących kandydatów.
Coraz bardziej liczą się też pożądane zachowania społeczne tj. umiejętność współpracy, aktywne słuchanie czy też otwartość w dzieleniu się wiedzą.
Wszystkie te umiejętności przez większość z nas traktowane są najczęściej po „macoszemu”. Nieustannie zdobywamy i pogłębiamy wiedzę produktową i merytoryczną, doskonalimy się w dziedzinach, którymi zajmuje się firma, w której pracujemy, a często zapominamy o tych tzw. miękkich kompetencjach, które jednak w twardy sposób zamykają nam drogę do zdobycia upragnionego stanowiska.
W każdym momencie można to zmienić.
Jednym ze sposobów na rozwijanie powyższych kompetencji jest sposób myślenia projektowego - Design Thinking, który uczy nas nowego podejścia do kreatywnego rozwiązywania problemów.
Design Thinking uwzględnia oczekiwania osób zaangażowanych w tym odbiorców, użytkowników czy też klientów, zwraca uwagę na ich emocje, nie boi się pomyłek i wykorzystuje rozbudowany proces grupowy.
Już od wielu lat największe korporacje korzystają z tego rodzaju myślenia projektowego tworząc własne odmiany Design Thinking, umożliwiające im odnoszenie sukcesów.
Co hamuje nas, żeby się do nich przyłączyć ? Żeby zmienić nasz sposób myślenia przy rozwiązywaniu problemów i poszukiwaniu nowych ścieżek? Żeby bardziej zrozumieć potrzeby i oczekiwania innych ludzi? Żeby pozwolić sobie na potknięcia i testy, które doprowadzą nas do upragnionego sukcesu ?
Jeśli tylko nieznajomość tego stylu myślenia, to warto jak najszybciej go poznać i stworzyć swój własny model szczególnie przydatny dla nas.
Design thinking jest bardzo uniwersalny i intuicyjny, może być wykorzystywany do rozwiązywania problemów i tworzenia innowacyjnych produktów czy procesów, może być implementowany wszędzie tam gdzie spotykamy się z potrzebami ludzi, może pomóc nam w rozwijaniu najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy.
Renata Sikora
Trener Lime Brand Sp. z o.o., konsultant zarządzania i sprzedaży, praktyk biznesu, Interim Manager, coach.
Certyfikowany Trener Biznesu, Certyfikowany Trener Sprzedaży, Certyfikowany Menadżer HR, Master NLP, posiada certyfikat Zarządzania Projektami ( IPMA).
Odsłony: 901